پژوهش مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی بر روی ابعاد، اندازه، چگالی و مقدار جذب آب آجر پازلی شرکت کارا تجارت

تعیین مشخصات فیزیکی،مکانیکی و دوام آجر پازلی شرکت کارا تجارت توسط مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی:

 1-تعیین ابعاد و اندازه

ابعاد و اندازه آجرهای پازلی شرکت کارا تجارت مطابق جدول 3-1 ارائه شده است. طبق استاندارد ۲۰۳۰۲ و استاندارد ١٦٢١١ هیچ یک از ابعاد (شامل طول، عرض و ارتفاع) نباید بیشتر از mm ۳.۲ ± با ابعاد مشخص شده در استاندارد تفاوت داشته باشند. با توجه به اینکه ابعاد اسمی این آجر 65×125×250 می باشد کلیه ابعاد و اندازه رواداری را تامین کرده و مورد تایید می باشد. همچنین همانطور که مشاهده می گردد آجر پازلی شرکت کارا تجارت، نسبت سطح خالص به سطح کل بیشتر از الزام استاندارد ۲۰۳۰۲ ( مقدار 75 درصد) می باشد. از طرفی فاصله سوراخ ها از لبه های آجر بیشتر از حد تعریف شده استاندارد می باشد

چنانچه ابعاد و اندازه آجر براساس استاندارد 14500 مورد ارزیابی قرار گیرد شایان ذکر است که نسبت حجم سوراخ ها به حجم آجر از 40 درصد کمتر است. همچنین مجموع ضخامت جدارها در دارا به درازا و پهنا به پهنا کمتر از ۲۵ درصد می باشد. همچنین نسبت مساحت یک سوراخ به مساحت سطح آجر از حداکثر ۱۰درصد کمتر می باشد. به لحاظ ویژگی های ظاهری طبق استانداردهای ۲۰۳۰۲ و ١٦٢١١ تمامی آجرهای بتنی سالم و بدون ترک هستند و از سایر عیوبی که جاگذاری مناسب آجرهای بتنی را دچار مشکل می کند یا بطور محسوسی به مقاومت با کارکرد در اجرا آسیب می رساند به دور می باشند. شایان ذکر است در جایی که آجرهای بتنی در دیوارهای نمای ساختمان بکار برده می شوند وجوه نباید هیچگونه نشانی از آب پریدگی یا ترک یا سایر عیوب در هنگام تماشا از فاصله بیشتر از 6.1  متر زیر نور پخش شده داشته باشند که برای آجر پازلی شرکت کارا تجارت، شرایط ظاهری برای استفاده در نما مورد تایید می باشد.

2-تعیین چگالی

مطابق جدول ۳-۳ مقدار چگالی آجر پازلی شرکت کارا تجارت محاسبه و ارائه شده است. همانطور که مشاهده می گردد طبق استانداردهای ۲۰۳۰۲ و ١٦٢۱۱، آجر پازلی شرکت کارا تجارت با چگالی میانگین 1915 کیلوگرم بر متر مکعب در رده بندی وزن متوسط (با چگالی خشک شده در گرمخانه برابر با 1680 – ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب) قرار می گیرد. از طرفی طبق استاندارد ١٤٥٠٠ آجر پازلی شرکت کارا تجارت با چگالی 1915 کیلوگرم بر متر مکعب از نوع درجه ۲ محسوب می شود.

3-تعیین جذب آب

مقدار جذب آب آجرهای پازلی شرکت کارا تجارت طبق استاندارد ۲۰۳۰۲ انجام پذیرفت و نتایج، مطابق جدول 3-5 ارائه شده است. همانطور که مشاهده می گردد برای آجرپازلی با رده چگالی “وزن متوسط” حداکثر مقدار جذب آب طبق استاندارد ٢٤٠ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد که اعداد جدول 3-5 با میانگین جذب آب ۲۰۳ کیلوگرم بر متر مکعب کمتر از حد استاندارد می باشند. از طرفی طبق استاندارد ١٦٢١١ برای استفاده در نما حداکثر جذب آب ۲۰۸ کیلوگرم بر متر مکعب قرار داده شده است که آجر پازلی  شرکت کارا تجارت، الزام این استاندارد را نیز تامین نموده است. میانگین جذب آب آجرهای پازلی طبق استاندارد ١٤٥٠٠ بین ۸ تا ۱۸ درصد جرمی قرار دارند و از این لحاظ مورد تایید این استاندارد نیز هستند.برای مشاهده عکس آجر پازلی میتوانید کلیک کنید.