تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی چیست؟

تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی

یکی از مهم ‌ترین تصمیماتی که یک فرد در طول زندگی خود می‌گیرد، ساخت خانه است که در برخی موارد، از تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی خبر ندارد و نمی داند از چه مصالحی استفاده کند که خانه مستحکم تری را داشته باشد. برای شناخت در این زمینه لازم است بررسی دقیقی روی مصالح انجام شود. خانه ‌های آجری و خانه ‌های خشتی، دو مدل از محبوب ترین خانه هایی هستند که از قدیم در اطراف ما وجود داشته‌ اند. خانه‌ های سنتی کشور ما، به عنوان آثار تاریخی و فرهنگی هنوز هم مورد توجه و تحقیق محققان و پژوهشگران قرار می گیرند. این خانه‌ ها به جهت ارزش تاریخی، فرهنگی و هنری امروزه همچنان جایگاه خود را در قلب شهر‌ها و روستا‌های ایران حفظ کرده اند. در این مقاله، تصمیم داریم تا تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی را مورد بررسی قرار دهیم.

خانه های خشتی

خشت از متریالی همچون: شن، خاک رس و آب تشکیل شده است و برای ساختن آن ابتدا مواد خشکی نظیر: خاک رس و شن به ترتیب در حدود تقریبی 70 و 30% با هم ادغام می‌ شوند. بعد از این مرحله آب به این مواد اضافه می‌ شود تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. مواد مخلوط شده در قالب ‌های مناسبی جای می ‌گیرند و به جهت آن که خشت در زمان خشک شدن سفت می شود، قالب‌ ها پس از چند روز حذف شده و خشت‌ ها در مقابل آفتاب قرار می گیرند تا خشک شوند. اکثر خانه های خشتی در کشور ما، در مناطق خشک و کم آبی ساخته شده است. یکی از مشخصات خانه‌ های خشتی، گرمایش طبیعی آن‌ ها می باشد؛ زیرا خشت همانند یک ماده ضد گرما عمل می‌کند و سبب می ‌شود که در فصل زمستان خانه گرم و در فصل تابستان خانه خنک باشد. ناگفته نماند که این خانه ها دارای یک زیبایی و طراحی ساده هستند. حتی می‌ توان بیان کرد که خانه های خشتی سازه ای هستند که اغلب از آجر‌های گلی خشک شده در آفتاب، ساخته می شوند. برای ساخت این خانه ها به متریال ذیل احتیاج دارید:

  • پایه
  • خشت
  • عایق
  • ملات
  • سیستم ‌های لوله کشی و برق
  • سقف ‌سازی
  • پنجره‌ ها و در‌ها

ویژگی های ساخت یک خانه خشتی

یکی از ویژگی های بارز آجر پازلی این است که افراد می توانند آجر رنگی پازلی خود را با هر رنگی که مطابق میلشان است سفارش دهند، این گونه دیگر افراد هیچ دغدغه ای برای ساخت خانه مورد نظرشان نخواهند داشت و دستشان برای انتخاب باز خواهد بود.همچنین خانه هایی که با آجر پازلی ساخته می شوند، مزیت های متعدد دیگری نسبت به خانه های دیگر دارند که در ادامه متن ذیل به آن ها اشاره کرده ایم:

  • کم هزینه: آجر‌های خشتی ارزان هستند و در بسیاری از مناطق به راحتی در دسترس هستند.
  • بهره وری انرژی: خانه ‌های خشتی عایق‌ های بسیار خوبی هستند و می ‌توانند با خنک نگه داشتن خانه در تابستان و گرم نگه داشتن خانه در زمستان به کاهش هزینه‌ های انرژی کمک کنند.
  • پایداری: آجر‌های خشتی از مواد طبیعی ساخته شده ‌اند که آن ‌ها را به انتخابی سازگار با محیط زیست تبدیل می ‌کند.

معایب ساخت خانه خشتی

همان گونه که خانه‌ های خشتی مزیت های بسیاری دارند، دارای معایبی هم هستند که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تعمیر و نگهداری: خانه‌ های خشتی نسبت به خانه‌ های آجری نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند و به طور دوره ‌ای نیاز به گچ کاری مجدد دارند.

دوام: خانه ‌های خشتی نسبت به خانه‌ های آجری دوام کمتری دارند و ممکن است در اثر باران شدید و زلزله آسیب ببینند.

مشکلات آفات: خانه ‌های خشتی می ‌توانند مستعد هجوم موریانه ‌ها و جوندگان باشند.

هزینه ساخت یک خانه خشتی

هزینه ساخت همچنین خانه ای بستگی به فاکتورهای مختلفی همچون: نوع آجر خشتی استفاده شده، اندازه خانه و هزینه نیروی کار دارد.

خانه‌ های آجری پازلی

خانه ‌های آجری در ایران با استفاده از آجر پازلی ساخته می شوند، مواد اولیه آجر پازلی پودر سنگ، انواع ماسه و سیمان است که عناصر اصلی برای ساخت خانه پازلی، ماسه و سیمان هستند. برای ساخت آجر پازلی مصالح ذکر شده را با آب مخلوط می کنند و در قالبی که شکل آن را از قبل تعیین کرده اند، می ریزند و بعد از این مرحله به عمل آوری آن می پردازند. همچنین به علت بهبود خصوصیات مکانیکی و شکل ظاهری و افزایش مقاومت آجر، پودر سنگ هم به مواد اضافه می‌ شود. شن هم به دلیل مقاومت در برابر تحمل بار و بهبود دوام، به ترکیب آجر افزوده می شود. با ادغام این مواد و پرس کردن و کیورینگ توسط آب، آجر پازلی استاندارد تولید می گردد که از نظر زیبایی‌ شناسی، سازه ‌ای و عدم آلودگی زیست محیطی قابل قبول است.

یکی از مزیت های خانه ‌های آجری پازلی طول عمر بالای آنهاست، این خانه‌ ها به جهت ساختار مستحکم آجرهای پازلی، طول عمر بیشتر و طراحی پیچیده تری را در مقایسه با خانه‌ های خشتی دارند. با به کارگیری آجر پازلی رنگی افراد قادر هستند تا اشکال و نقوش متنوعی را در طراحی خانه به وجود آورند که به زیبایی بی وصف خانه کمک بسزایی می ‌کند. این خانه ‌های اغلب در مناطقی با آب و هوای بارانی و مرطوب ساخته می شوند. آجر مقاوم پازلی به جهت داشتن ساختاری محکم، از ورود و نفوذ آب و رطوبت به داخل خانه جلوگیری می کند. همچنین، این خانه ها در مقابل زلزله و عوامل طبیعی دیگر هم مقاومت بسیار بالاتری را دارند. شما برای ساخت خانه آجر پازلی به مواد ذیل نیاز دارید:

  • آجر پازلی چسبی
  • چسب
  • پایه
  • پنجره ‌ها و در‌ها
  • سقف ‌سازی
  • سیستم‌ های لوله کشی و برق

شرکت کارا تجارت، اولین تولید کننده و مخترع دستگاه تولید آجر پازلی در ایران است که اختراع خود را به ثبت صنعتی رسانده است. شما می توانید با تهیه آجر پازلی کارا تجارت از این شرکت قیمت بسیار مناسبی را در مقابل کیفیت بالای این آجرها پرداخت کنید.

ویژگی های ساخت خانه آجر پازلی

خانه هایی که با آجر پازلی ساخته می شوند، مزیت های متعددی نسبت به خانه های دیگر دارند که در متن ذیل به آن ها اشاره کرده ایم:

  • بهره وری انرژی: خانه‌ هایی که با آجر پازلی عایق حرارت ساخته می شوند، می ‌توانند با خنک نگه داشتن خانه در تابستان و در زمستان به کاهش هزینه ‌های انرژی به جهت گرم نگه داشتن خانه کمک کنند.
  • تعمیر و نگهداری کم: آجر‌ها نیاز به نگهداری کمی دارند و خانه می ‌تواند سال‌ها بدون نیاز به تعمیرات اساسی دوام بیاورد.
  • دوام:آجر ضد زلزله پازلی بسیار بادوام است و می‌ تواند در شرایط آب و هوایی سخت مانند: زلزله، طوفان و گردباد مقاومت کند.
  • مقاومت در برابر آتش:آجر نسوز پازلی در برابر آتش مقاوم است و همین امر آن‌ ها را به گزینه ‌ای عالی برای مناطق مستعد آتش سوزی تبدیل می‌کند.
  • یکی دیگر از ویژگی های آجر چسبی این است که شما با استفاده از این آجر در پایان کار، به پلاستر و بند کشی نیازی نخواهید داشت.

معایب ساخت خانه آجری

بزرگین عیب آجر پازلی،عدم دسترسی و وجود آن در تمامی شهر های ایران است.به همین دلیل لازم است در هر شهر یک داوطلب و کارآفرین با همکاری و خرید دستگاه از شرکت کارا تجارت،این محصول را در شهر خود تولید کند و ساخت خانه آجری مدرن با آجرپازلی را در شهر خود آغاز کند.

شرکت کارا تجارت فرصتی فراهم کرده است تا افرادی که به دنبال کار آزاد با درآمد فوق العاده هستند، بتوانند با گرفتن نمایندگی آجر پازلی در شهر خود این هدف را تیک بزنند.

هزینه ساخت خانه آجری پازلی

هزینه ساخت این خانه ها هم به المان های مختلفی نظیر نوع آجر پازلی مورد استفاده، متراژ خانه و هزینه نیروی کار بستگی دارد.

هزینه ساخت خانه آجری پازلی

مقایسه ساخت خانه با آجر پازلی و آجر خشتی

حال که با خشت و آجر به صورت جداگانه آشنا شدید، به سراغ تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی در ساخت خانه می رویم. تعدادی از این تفاوت ها در متن ذیل ذکر شده اند:

تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی در استحکام

مهم ‌ترین تفاوت خشت و آجر پازلی جداکننده در استحکام آن‌ ها می ‌باشد، آجرها به جهت متریال و فرایند تولیدشان استحکام بالاتری نسبت به خشت ‌ها دارند.در حال حاضر، در ساختمان‌ سازی مناطق شهری به هیچ عنوان از آجرهای پازلی استفاده نمی‌ شود؛ اما در مناطق روستایی هم شاید بتوانید خانه ‌های خشتی را مشاهده کنید. ساختمان ‌های ساخته شده با آجر خشتی نباید از یک طبقه بیشتر باشد و از این نوع آجر نباید در مناطق دارای آب و هوای مرطوب و زلزله خیز استفاده کرد.

تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی در ساختمان‌ سازی

همان طور که در متن بالا به آن اشاره کردیم ساختمان ‌های خشتی نباید بیشتر از یک طبقه باشند اما ساختمان ‌های آجری را تا ۴ طبقه هم می توان ساخت. اسکلت ساختمان ‌های ساخته شده با آجر، از آجر مسلح شونده پازلی می ‌باشد و برای سقف آن ‌ها در ایران اغلب از سقف تیرچه بلوک یا پروفیل ‌های آجری طاق ضربی استفاده می‌ شود. همچنین اشاره شد که برای مقاوم‌ سازی ساختمان ‌های آجری در برابر عواملی همچون زلزله، از کرسی چینی و زیر سقف از شناژها استفاده می کنند.

در این گونه ساختمان ها، دیوارهای حمال طبقات گوناگون، قادر هستند روی هم قرار بگیرند و برخی اوقات این دیوارهای حمال می ‌توانند دیوار جداکننده هم باشند. البته این نکته را فراموش نکنید که عرض دیوارهای حمال باید حداکثر 35 سانتی متر باشد. ساختمان ‌های خشتی را امروزه به سختی می توانید در مناطق گوناگون کشور ایران پیدا کنید، این تعداد هم به دلیل این که دسترسی آن ها به مصالح روز سخت است از آجرهای خشتی برای ساخت خانه استفاده می کنند. اسکلت این ساختمان‌ ها از گل و خشت خام است که به خاطر مقاومت بسیار کم خشت، باید حداکثر همان 1 طبقه را داشته باشند.

تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی در عایق صوتی و حرارتی بودن ساختمان

شما با استفاده از آجر پازلی عایق صوت می توانید ساختمانی را بسازید که هیچ گونه آلودگی صوتی شما را آزار ندهد؛ اما آجرهای خشتی این ویژگی را ندارند. همچنین با استفاده از آجر پازلی نسوز در ساختمان سازی، شما می توانید خود را در برابر آتش سوزی ایمن نمایید اما آجرهای خشتی این ویژگی را ندارند.

تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی در زیباسازی داخلی و خارجی ساختمان

آجر پازلی غیر باربر به دلیل تنوعی که دارد، در دکوراسیون داخلی و طراحی نمای بیرونی ساختمان از آن ها استفاده می شود؛ اما آجر خشتی به طور کل به یک شکل ساخته می شود و تنوعی ندارد.

تفاوت آجر پازلی و آجر خشتی در هزینه های ساخت

آجر پازلی فوق سبک به جهت عدم استفاده از ملات، زمان بسیار کوتاه تری را در تکمیل کردن ساخت یک خانه از پیمان کاران می گیرد جدای این که، هزینه کارگر و مصالح هم بسیار کمتر است. همچنین، آجر پازلی سبک در متراژ بالا نسبت به دیگر دیوارکشی ها سبک هستند و به عنوان نوعی از آجرهای پیش ساخته، ماندگاری بالاتری دارند. اما آجرهای خشتی نیاز به ملات دارند و زمان زیادی را از افراد برای ساخت یک خانه می گیرند.

شما می توانید با تهیه دستگاه تولید آجر پازلی، سودآوری بالایی را در ساختمان سازی داشته باشید، قیمت دستگاه آجر پازلی را می توانید از طریق وب سایت شرکت کارا تجارت استعلام نمایید.

نکات مهم در ساختمان سازی

شما زمان تصمیم ‌گیری بین یک خانه آجری و یک خانه خشتی، چندین المان را باید در نظر بگیرید این المان ها عبارتند از:

ماندگاری

خانه‌ های آجر پازلی به دلیل دوامی که دارند معروف هستند؛ زیرا می ‌توانند در برابر شرایط آب و هوایی سخت مانند بلایای طبیعی مقاومت کنند. از طرفی خانه ‌های خشتی دوام کمتری دارند و در اثر باران شدید و زلزله آسیب می‌ بینند.

بهره وری انرژی

خانه ‌های آجر پازلی عایق ‌های بسیار خوبی هستند که می‌ توانند با خنک نگه داشتن خانه در تابستان و گرم نگه داشتن خانه در زمستان به کاهش هزینه‌ های انرژی کمک کنند. از سوی دیگر، خانه ‌های خشتی نیز عایق بسیار خوبی دارند اما در آب و هوای گرم و خشک مؤثرتر هستند.

نگهداری

خانه آجری نیاز به نگهداری کمی دارد و خانه می ‌تواند سال ‌ها بدون نیاز به تعمیرات اساسی دوام بیاورد. در صورتی که خانه خشتی به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارد و به صورت متداوم باید ترمیم شود.

زیبایی ‌شناسی

هر دو خانه زیبایی منحصر به فردی را ارائه می ‌دهند، خانه ‌های آجری با استفاده از آجر پازلی فوق سبک، ظاهر و احساسی کلاسیک دارند و در رنگ ‌ها و سبک‌ های مختلف موجود هستند. از طرف دیگر خانه ‌های خشتی، حسی روستایی و خاکی دارند و می‌توانند به خوبی با محیط طبیعی ترکیب شوند.

شما می توانید با خرید آجر پازلی از شرکت کارا تجارت، قیمت آجر پازلی را کمتر پرداخت نمایید و از کیفیت آن اطمینان داشته باشید.

آیا در طراحی مدرن امروزی از خانه ‌های خشتی استفاده می ‌شود یا خانه ‌های آجری ؟

در طراحی مدرن امروزی استفاده از آجرهای پازلی برای ساخت خانه هایی به روز مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاومت کدام آجر بیشتر است آجر پازلی یا آجر خشتی؟

آجرهای پازلی انواع متعددی همچون: آجر پازلی عایق صدا، آجر ضد زلزله پازلی، آجر عایق حرارتی و… دارند که مقاومت بیشتری در مقایسه با آجرهای خشتی در ساختمان سازی دارند.

در کدام سازه ها هزینه کمتری برای ساختمان سازی پرداخت می گردد؟

خانه هایی با آجر پازلی باربر هزینه کمتری را برای کارفرما دارد؛ زیرا این آجرها بدون استفاده از ملات روی هم قرار می گیرند و این موضوع خود در هزینه کارگر، مصالح و… تاثیر بسزایی دارد و این هزینه ها را به صورت چشم گیری کاهش می دهد. اما آجر خشتی به جهت استفاده از ملات و هزینه های مصالح دیگر قیمت بالاتری را برای کارفرما به ارمغان می آورد.

آیا آجر خشتی در حال حاضر در کشور ایران استفاده می شود؟

در برخی مناطقی که دسترسی به مصالح سخت است از این آجرها برای ساخت خانه استفاده می شود؛ اما تعداد همین خانه ها هم کم است.

از آجر پازلی و آجر خشتی می توان در چند طبقه استفاده کرد؟

از آجر خشتی تنها برای یک طبقه می توان استفاده کرد؛ زیرا پایداری کمی را نسبت به دیگر مصالح دارد و از آجر پازلی در ساختمان های حتی بالاتر از ۴ طبقه نیز می توان استفاده کرد.