مقایسه انواع بلوک های ساختمانی و انتخاب آنها

مقایسه انواع بلوک های ساختمانی

قطعا شما هم در زمان ساخت و ساز دچار سردرگمی می شوید و تفاوت بلوک های ساختمانی را با یکدیگر نمی دانید به همین جهت، در این متن به مقایسه انواع بلوک های ساختمانی پرداخته ایم تا شما با این بلوک ها بیشتر آشنا شوید و بر اساس ساختار و مزیتشان آن ها را انتخاب کنید. دیوارهای ساختمان با توسعه صنعت ساختمان نقش باربری خود را تا حد بسیاری از دست دادند؛ اما این موضوع سبب شد که توقعات مهندسان و ساکنین از دیوارها تغییر کند و نقش هایی همچون: عایق حرارتی، مقاومت در برابر زلزله، جداکنندگی، عایق صوتی و مقاومت در برابر حریق را به عهده بگیرند. به دلیل برآورده کردن انتظارات ذکر شده از دیوار، بلوک های مختلفی با ویژگی ها و ساختارهای گوناگون وارد عرصه صنعت ساختمانی شدند. در این نگارش، ابتدا به تعریف بلوک پازلی ساختمانی خواهیم پرداخت و سپس، انواع بلوک ها را معرفی کرده و با همدیگر مقایسه خواهیم کرد. اگر شما هم تصمیم به خرید بلوک برای ساختمان در حال ساخت خود دارید، این متن اطلاعات جامعی در این حوزه به شما ارائه خواهد کرد.

بلوک ساختمانی چیست؟

یکی از مصالح مهم ساختمانی، بلوک است که متریال اصلی تشکیل‌ دهنده آن سیمان، انواع ماسه، پوکه و غیره است. این مواد در وزن ‌ها و شکل های مختلفی ساخته می‌ شوند که معروف ترین آن‌ ها، بلوک ‌های تو خالی هستند. فونداسیون و سقف که با اسم های بلوک سقفی و بلوک دیواری از یکدیگر متمایز می ‌شوند، مهم ترین کاربرد بلوک در صنعت ساختمان ‌سازی، در دیوارهای باربر و غیر باربر هستند. اگر بخواهیم اصلی ترین مزیت های کاربرد بلوک پازلی سبک در ساختمان ‌سازی را ذکر کنیم می توان به سبک سازی ساختمان، بالا رفتن مقاومت در برابر زلزله، افزایش بهره‌وری انرژی، کاهش انتقال صوت از طریق دیوارها، کاهش صدمات جانبی ناشی از آوار زلزله و دوام بیشتر ساختمان در برابر حریق اشاره کرد. بلوک‌ ها، می‌ توانند وزن ‌های متفاوتی بسته به متریال تشکیل‌ دهنده‌ خود داشته باشند و به همین دلیل به سه دسته ذیل تقسیم می گردند:

  • بلوک سبک
  • بلوک نیمه سنگین
  • بلوک سنگین

بلوک متراکم یا سنگین

بلوک ‌های سنگین از سنگ ‌دانه ‌های ریز و سیمان تشکیل‌ شده‌ اند که مقاومت فشاری بیشتری در مقایسه با انواع دیگر بلوک ها داشته و به همین منظور برای پی‌ ها یا دیوارهای باربر، بهترین بلوک ساختمانی به حساب می آیند. از معایب بلوک متراکم می توان به منتقل کردن انرژی گرمایی و جذب آب بالای آن اشاره نمود. در حالی که، جرم حرارتی بلوک متراکم، بالا می باشد و به خوبی نوسانات دمایی را تحمل می نماید. از معایب دیگر بلوک های سنگین، وزن بالای آن است که رابطه و تاثیر مستقیمی در بار مرده ساختمان دارد. از طرفی می توان بیان کرد که سنگینی بلوک های متراکم باعث کاهش سرعت دیوارچینی هم می شود. به منظور چگالی بالای بلوک سنگین، کارکرد صوتی و حرارتی آن هم به وضوح کاهش می یابد.

بلوک سبک

به بلوکی که در آن به‌ جای دانه ‌های سنگین از سنگدانه های سبک معدنی و صنعتی استفاده می‌ شود، بلوک سبک می گویند. این بلوک، وزن کمتری در مقایسه با بلوک ‌های سنگین دارد و به همین علت، برای استفاده در دیوارهای غیر باربر بهترین گزینه است. این بلوک ها از ترکیب پوکه، سیمان و یا سبکدانه رس منبسط و آب تولید می گردند. سبکدانه هایی که در این نوع محصولات به کار برده می شوند دارای تخلخل هستند. بالطبع با اضافه کردن سبکدانه به سیمان، کاهش چگالی و بهبود عملکرد حرارتی و صوتی به بلوک نیز منتقل می گردد. سبکدانه های معدنی و صنعتی به جهت وجود تخلخل درونی سبب سبک تر شدن بلوک های ساخته شده با آن می شوند. انواع بلوک دیواری جدید سبک، بار مرده کمتری به ساختمان می افزایند و اغلب با ظاهری توخالی ساخته می‌ شوند. سوراخ های درون این بلوک ها به شکل باکس هوای حبس شده و همانند خلاء عمل می کند که خود سبب بالا بردن مقاومت حرارتی بلوک می شود. بلوک سبک، باعث می‌ شود تا حرارت و صوت کمتری از دیوار انتقال یابد. قیمت بلوک پازلی ساختمانی سبک، در مقایسه با انواع متراکم اغلب بیشتر است. بیشترین چگالی بلوک‌های سبک 1000 کیلوگرم در مترمکعب می باشد.

اگر عکس بلوک پازلی را دیده باشید و به رنگ های مختلف آن دقت کرده باشید، متوجه شده اید که این بلوک ها برای دکوراسیون داخلی ساختمان بهترین گزینه هستند. نما و کار بلوک پازلی روی دیوارهای داخلی ساختمان، بسیار زیبا به نظر می رسد. در بازار، بلوک‌ های ساختمانی را بیشتر بر حسب مواد تشکیل دهنده آن‌ ها می‌ شناسند. در ادامه متن، به معرفی پرکاربردترین انواع بلوک و مقایسه آن ها با یکدیگر می پردازیم.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی، شناخته ‌شده ‌ترین و ساده ترین شکل بلوک است که از سنگ‌ دانه‌ های ریز و سیمان ساخته می‌ شود. بلوک سیمانی به جهت وزن بالای متریال تشکیل دهنده خود، وزن بالایی دارد اما از مقاومت فشاری بسیار خوبی برخوردار است. هر قدر چگالی متریال ساخت بیشتر باشد، مقاومت بلوک های سیمانی به مراتب بیشتر می ‌شود. از این بلوک در سقف و پی ساختمان و دیوارهای باربر استفاده می کنند. این بلوک از لحاظ ظاهر و سایز به انواع ذیل تقسیم می گردد:

  • بلوک سیمانی کشویی
  • آجرهای بتنی
  • بلوک سیمانی توپر
  • بلوک سیمانی توخالی
  • بلوک سنگ‌ فرش
  • بلوک نمای پازلی (برای نماکاری ساختمان)

بلوک aac

ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و آب از اجزای اصلی تشکیل دهنده بلوک aac هستند. تخلخل این بلوک به واسطه حباب های هوایی که در پروسه فرایند تولید داخل آن به وجود می آید، پدیدار می شود و این تخلخل باعث عایق شدن بلوک aac و کاهش چگالی آن می گردد. در انگلیسی نام این بلوک ساختمانی autoclaves aerated concrete است به همین دلیل از اختصار آن که aac است استفاده می شود. متریال تشکیل ‌دهنده بلوک aac در کوره‌ های خاصی به نام اتوکلاو، تحت عملیاتی با دما و فشار هوای معین، پخته می ‌شوند. در گام مخلوط کردن مواد تشکیل‌ دهنده و قبل از گام اتوکلاو، گاز نیتروژن فوق العاده زیادی تولید می گردد که موجب افزایش حجم بلوک می ‌شود. به همین سبب است که نام دیگر این بلوک را، بلوک گازی یا گازدار گذاشته اند. گاز نیتروژن تولید شده، در آخر جای خود را به هوا می ‌دهد. از مشخصات مناسب بلوک aac می توان به عایق حرارتی و صوتی مناسب، وزن سبک، امکان برش در سایزهای دلخواه و بالا بردن مقاومت ساختمان در مقابل آتش سوزی اشاره کرد. سیلکس، هبلکس و پرین سه برند مشهور تولیدکننده انواع بلوک سیمانی دیوار هوازده یا اتوکلاو محسوب می شوند. نام این سه برند، برخی اوقات به ‌جای محصول اصلی استفاده می شود؛ در نتیجه، منظور از بلوک هبلکس یا پرین در بازار، همان بلوک اتوکلاو است.

بلوک هبلکس سقفی

بلوک هبلکس، نه تنها برای استفاده در دیوارهای ساختمان؛ بلکه در سقف هم استفاده می شود و به آن بلوک هبلکس سقف گفته می‌ شود. بلوک هبلکس سقفی در مقایسه با انواع بلوک دیواری هبلکس، دارای دوام و عمر طولانی تر است همچنین دارای یک لایه پوشش محافظ در برابر آب‌ و هوا نیز می باشد.

معایب بلوک اتوکلاو

یکی از معایب بلوک اتوکلاو جذب آب بالا و جمع شدگی این بلوک است که جمع شدگی خطی زیاد آن، منجر به ترک های دیوار می شود. به همین علت، برای اتصال نمای غیرخشک یا گچ و خاک کردن دیوار، احتیاج به تمهیداتی است که سبب افزایش زمان و هزینه دیوارچینی می شود.

بلوک پازلی

یکی از کاربردی ترین مصالح ساختمانی، انواع بلوک پازلی است که برای سنگفرش ها، ساخت دیوارها و سایر عناصر ساختمانی استفاده می شود. بلوک بزرگ تر از آجر است و یک واحد مستطیلی است که نسبت به استحکام و وزن مورد نیاز، از مصالح گوناگون ساخته می شود. امروزه از بلوک های پازلی در ساخت و ساز استفاده می کنند، این بلوک ها در طرح ها و رنگبندی های مختلفی ساخته می شود. وجود حفره در بدنه بلوک پازلی این امکان را می دهد که از تجهیزات ساختمانی از حفره ها عبور کنند، این گونه دیگر نیازی به تخریب دیوار نمی باشد. بلوک پازلی مسلح شونده عایق صدا و حرارت است و این موضوع موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه هم می شود. شرکت کارا تجارت اولین شرکتی است که دستگاه تولید آجر و بلوک پازلی را بدون کوره اختراع کرده و به ثبت رسانده است. اگر شما هم تصمیم دارید خط تولید بلوک پازلی را راه اندازی کنید، می توانید از این شرکت کمک فوق العاده ای را دریافت نمایید. کسب درآمد از این خط تولید هم عالی است؛ زیرا اکثر پیمانکاران این بلوک ها را برای ساخت و ساز استفاده می کنند. بلوک پازلی فوق سبک برای ساختمان سازی مورد استقبال قرار گرفته است. این بلوک به دلیل مزایایی که دارد برای صنعت ساختمان سازی در ایران بسیار مناسب است. وزن بلوک پازلی بین 7 تا 8 کیلوگرم می باشد و یکی از تفاوت های این بلوک با بلوک سیمانی این است که به جهت آن که در استفاده از آن چسب به کار گرفته می شود، وزن دیوار کمتر است.

بلوک سفال

یکی از انواع بلوک سنگین، بلوک سفالی است که از خاک رس به عنوان ماده اصلی در ساخت آن، به ‌جای سیمان استفاده می‌ شود. آهک و افزودنی‌ های دیگر از جمله موادی هستند که در تولید این بلوک به کار گرفته می شوند. بلوک سفال، بعد از قالب‌گیری در کوره ‌های مخصوصی با دمای 900 درجه سانتی‌ گراد پخته می ‌شود. این بلوک، مقاومت بالایی در مقابل آتش سوزی دارد؛ اما عملکرد خوبی از لحاظ مقاومت در برابر زلزله، عایق صوتی و حرارتی ندارد. ناگفته نماند که مقاومت فشاری بلوک سفالی همانند بلوک سیمانی بالا می باشد. البته باید به این موضوع توجه کرد که مدل پخت این بلوک در کوره، بر کیفیت آن اثر مستقیم می گذارد و در مواقعی که پخت کوره غیراستاندارد باشد بعد از مدتی، بلوک سفالی شوره خواهد زد و در نهایت بر روی نمای ساختمان و یا گچ کاری آن تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل پیشنهاد می شود در زمانی که قصد خرید بلوک سفالی را دارید از مدل های استاندارد آن استفاده کنید تا هنگام بارندگی و تغییرات آب و هوایی آسیبی به نمای ساختمان وارد نشود. این بلوک در دو مدل فوم دار(با فوم متحرک و ثابت) و بدون فوم تولید می گردد و اغلب برای دیوارکشی بیرونی ساختمان از مدل های گوناگون بلوک ساختمانی سفالی فوم دار استفاده می شود. فومی که بین بلوک جای می گیرد همچون عایق حرارتی و صوتی عمل می کند و از هدر دادن و مصرف انرژی در فصول سرد سال جلوگیری می نماید.

بلوک گچی

دیوارکشی با این بلوک که به آن دیوار گچی هم می گویند، نوعی دیوار کاذب محسوب می شود که در ضخامت های مختلفی تولید می گردد. اغلب در مواقعی که به اجرای دیوار کاذب با استحکام و سرعت بالا با انواع بلوک ساختمانی نیاز باشد، بلوک گچی به عنوان بهترین گزینه شناخته می شود. این بلوک در دو مدل توپر و توخالی تولید می گردد. موضوعی که روی قیمت بلوک گچی تاثیر می گذارد، نوع گچ مصرفی در تولید آن است. دیوار گچی توخالی باعث کاهش ضخامت لایه گچ کاری و کاهش وزن نهایی دیوار گچی می شود که این موضوع در کاهش بار ثقلی، اثر نیروی زلزله بر ساختمان و کاهش وزن ساختمان مؤثر است. دیوار ساخته شده با بلوک گچی برای عایق کاری صوتی، حرارتی، دیوارکشی داخلی ساختمان و بین واحد بسیار مناسب است. یکی از ویژگی های اصلی بلوک گچی این است که هنگامی که احتیاج به رد شدن تأسیسات برقی باشد، به آسانی با استفاده از شیار زن می توان اقدام به ایجاد مسیر کرد و بعد از لوله گذاری هم با به کارگیری انواع گچ، محل شیار را پر نمود.

مقایسه بلوک سبک سیمانی و هبلکس

بلوک سبک سیمانی و هبلکس، جزو بلوک ‌های سبک محسوب می شوند که به تفاوت آن ها در متن ذیل اشاره کرده ایم:

  • بلوک هبلکس نسبت به بلوک سبک سیمانی، سبک تر است و این امر باعث کاهش مقاومت فشاری و در نهایت افزایش پرت بلوک هبلکس می گردد.
  • بلوک هبلکس چگالی کمتری نسبت به بلوک سبک سیمانی دارد.
  • بلوک هبلکس جذب آب بیشتری در مقایسه با بلوک سبک سیمانی دارد و همین امر باعث افزایش ترک خوردگی و جمع شدگی خطی آن می شود.
  • استفاده از توری مرغی برای اتصال نمای غیر خشک به جهت عدم چسبندگی بلوک هبلکس با ملات ماسه سیمان

مقایسه بلوک سیمانی با بلوک هبلکس

همان گونه که اشاره شد سیمان در بلوک هوازده هم به کار می‌رود و می ‌توان بیان کرد که این بلوک، یک بلوک سیمانی جدید محسوب می شود. اصلی ترین تفاوت بلوک سیمانی و هبلکس در متریال تشکیل‌ دهنده آن ‌ها می باشد، در ساختار بلوک ‌های سیمانی از دانه‌ های بیشتر و سنگین‌تری استفاده می کنند در صورتی که، در بلوک هبلکس از دانه ‌های سبک ‌تر و به میزان کمتری استفاده می ‌شود. در متن ذیل به تفاوت های دیگر این دو بلوک پرداخته ایم:

  • نصب و اجرای بلوک هبلکس، دشوارتر از بلوک‌ های سیمانی معمولی است.
  • مقاومت بلوک سیمانی در برابر آتش سوزی و زلزله، بسیار کمتر از بلوک هبلکس است.
  • بلوک هبلکس از لحاظ عایق حرارتی و صوتی، بسیار بهتر از بلوک سیمانی عمل می کند.
  • بلوک هبلکس، قابل برش و بلوک سیمانی فاقد این مزیت است.
  • قیمت بلوک سیمانی پازلی کمتر از بلوک ساختمانی هبلکس است.
  • هزینه ‌های حمل و نقل بلوک هبلکس کمتر از بلوک سیمانی است اما شکنندگی هبلکس بیشتر از سیمانی است.
  • بلوک سیمانی مقاومت فشاری و تحمل بار بسیار بیشتری در مقایسه با بلوک هبلکس دارد.

مقایسه بلوک سبک سیمانی با بلوک سفال

اصلی ترین موارد تفاوت بلوک سبک سیمانی با بلوک سفالی عبارتند از:

  • اجرای بلوک سبک سیمانی آسان‌ تر از بلوک سفالی است و مقاومت بالاتری هم در برابر زلزله دارد.
  • بلوک سبک سیمانی بسیار سبک ‌تر از بلوک سفالی است همچنین ساختار آن متخلخل است.
  • مقاومت بلوک سبک سیمانی در مقابل آتش سوزی بسیار بیشتر از بلوک سفالی است.
  • بلوک سبک سیمانی تا 6 برابر بیشتر از بلوک سفالی عایق گرما دارد.
  • قیمت بلوک ساختمانی سبک سیمانی گران ‌تر از انواع بلوک سفالی است.
  • دورریز بلوک سفالی به جهت شکنندگی بیشتر آن، زیادتر است.
  • مقاومت فشاری بلوک سفالی، بالاتر از بلوک سبک سیمانی است و بهترین گزینه برای استفاده در دیوارهای باربر می باشد.

شرکت کارا تجارت شرایطی بسیار خوبی را فراهم کرده است تا افراد بتوانند در شهر خود نمایندگی بلوک پازلی را به صورت انحصاری دریافت کنند. شما می توانید برای کسب انحصاری نمایندگی از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت این شرکت اقدام کنید.

اگر قصد خرید بلوک پازلی را داشته باشیم باید به کجا مراجعه کنیم؟

شرکت کارا تجارت یکی از شرکت های معتبر در این صنعت است که فروش بلوک پازلی را در دستور کار خود قرار داده است. شما می توانید با کمترین هزینه این بلوک را از شرکت مذکور خریداری نمایید.

کار بلوک پازل قدیمی چیست؟

مقاومت بسیار در برابر حریق، عایق بودن صوتی و حرارتی، وزن کم دیوار و غیره جزو کارهای بلوک پازل قدیمی به شمار می رود.

بلوک نمای پازلی چه کاربردی دارد؟

بلوک خود نمای پازلی به دلیل رنگ های مختلف برای نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی بهترین گزینه می باشد.

تفاوت بلوک سیمانی با بلوک هبلکس در چیست؟

بلوک سیمانی با بلوک هبلکس تفاوت بسیاری دارد که می توان به آسان تر بودن نصب و اجرای بلوک‌ های سیمانی معمولی، کم بودن مقاومت بلوک سیمانی در برابر آتش سوزی و زلزله، عدم قابلیت برش بلوک سیمانی اشاره کرد.

یکی از مزیت های خرید دستگاه بلوک پازلی از کارا تجارت چیست؟

شرکت کارا تجارت، به افرادی که دستگاه بلوک پازلی و آجر پازلی را خریداری کنند، نمایندگی انحصاری شهر خود را به همراه آموزشات لازم ارائه می دهد.